Νέοι διορισμοί στην εκπαίδευση και το νέο σύστημα διορισμών εκπαιδευτικών – Συνέντευξη της υφυπουργού Παιδείας στο alfavita.gr

Συνέντευξη Μακρή στο alfavita.gr: Σχετικά με τα αποτελέσματα των ενδοσχολικών εξετάσεων και την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια

Τα αποτελέσματα των ενδοσχολικών εξετάσεων που θα προκύπτουν από την Τράπεζα Θεμάτων δεν θα συνδέονται με την εισαγωγή των υποψηφίων στα πανεπιστήμια, ξεκαθάρισε μιλώντας στο alfavita.gr η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή. 

Οι «πανελλαδικού» τύπου εξετάσεις μέσω της Τράπεζας Θεμάτων θα διεξαχθούν φέτος στην Α’ και Β’ Λυκείου, κι από την επόμενη σχολική χρονιά 2022-2023 και στην Γ’ Λυκείου.

Παρά τις αντιδράσεις εκπαιδευτικών ομοσπονδιών και μαθητών για τον νέο γύρο εξεταστικού μαραθωνίου στα Λύκεια, η υφυπουργός Παιδείας υποστήριξε πως η «Τράπεζα Θεμάτων αποτελεί ένα σύγχρονο και πολύτιμο εκπαιδευτικό εργαλείο, που εφαρμόζεται στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, με σκοπό να προσδίδει μεγαλύτερη εγκυρότητα και αξιοπιστία τόσο στην εκπαιδευτική όσο και στην εξεταστική διαδικασία. Είναι μέσο υποστήριξης της μάθησης και της διδασκαλίας και ως τέτοιο πρέπει, πρώτα από όλα, να αντιμετωπίζεται».

Στο ερώτημα αν τελικά θα συνδέονται τα αποτελέσματα των ενδοσχολικών εξετάσεων με την εισαγωγή στα ΑΕΙ, η κ. Μακρή ξεκαθάρισε πως δεν υπάρχει καμία τέτοια απόφαση. «Δεν υπάρχει καμία απόφαση που να συνδέει τα αποτελέσματα των ενδοσχολικών εξετάσεων, που θα πραγματοποιηθούν με αξιοποίηση της τράπεζας θεμάτων, με την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια» ανέφερε χαρακτηριστικά. 

Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής

Με φόντο την ανησυχία των φετινών υποψηφίων για τις πανελλαδικές εξετάσεις και την ανακοίνωση 9.000 λιγότερων θέσεων στα ΑΕΙ, η υφυπουργός Παιδείας υπεραμύνθηκε της θέσπισης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, υποστηρίζοντας πως δεν επηρεάζει τους υποψηφίους που συγκέντρωσαν υψηλές βαθμολογίες, αλλά αντίθετα «κόβει» τους υποψηφίους που έγραψαν κάτω από 7. 

«Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής δεν επηρεάζει τους υποψηφίους που συγκέντρωσαν υψηλές βαθμολογίες και εισέρχονται στη Σχολή/Τμήμα της επιλογής τους. Το 95,98% των υποψηφίων των ΓΕΛ που ξεπέρασαν την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και υπέβαλαν μηχανογραφικό, πέτυχαν την εισαγωγή τους σε Σχολές/Τμήματα ΑΕΙ. Αλλά με επιδόσεις χαμηλότερες από 7 στα 20 για τα ΓΕΛ και 5,5 στα 20 για τα ΕΠΑΛ, ένας υποψήφιος δεν εισάγεται πλέον στα πανεπιστήμια» ανέφερε η κ. Μακρή, προσθέτοντας πως «το προηγούμενο σύστημα προωθούσε την εισαγωγή των υποψηφίων στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα χωρίς πολύ μελέτη από μέρους τους αλλά και χωρίς να καταβάλουν ιδιαίτερο κόπο». 

Νέο σύστημα διορισμών

Σχετικά με τους επικείμενους διορισμούς στην δημόσια εκπαίδευση, η κ. Μακρή επανέλαβε πως τα υπουργεία Παιδείας-Εσωτερικών επεξεργάζονται ένα νέο σύστημα μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών, χωρίς ωστόσο να διευκρινίσει εάν τελικά θα επανέλθει ο γραπτός διαγωνισμός.

«Πράγματι, τους τελευταίους μήνες, σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών, σχεδιάζουμε, οργανώνουμε και επεξεργαζόμαστε ένα νέο σύστημα μόνιμων διορισμών» είπε, προσθέτοντας πως στόχος του ΥΠΑΙΘ είναι η «υλοποίηση πρόσθετων μόνιμων διορισμών προκειμένου να αντιμετωπισθούν και να καλυφθούν, όσο το δυνατό περισσότερο οι ανάγκες της εκπαίδευσης». 

«Θα πρέπει, επιτέλους, να αφήσουμε πίσω μας την στρεβλή εφαρμογή του αναπληρωτή εκπαιδευτικού, ο οποίος για πάρα πολλά χρόνια βρίσκεται στο καθεστώς αυτό. Για εμάς, το στοίχημα είναι οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί να αναπληρώνουν σε μία έκτακτη συνθήκη τους συναδέλφους τους μόνιμους» προσέθεσε η υφυπουργός.

Ακολουθεί η συνέντευξη:

Τράπεζα Θεμάτων. Φέτος θα εφαρμοσθεί η Τράπεζα Θεμάτων στην Α’ και τη Β΄ Λυκείου. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό θα εφαρμοσθεί και από του χρόνου στη Γ’. Οι βαθμολογίες των τριών τάξεων του Λυκείου, που θα προκύπτουν και από την Τράπεζα Θεμάτων, θα συνυπολογίζονται για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια;  

Η Τράπεζα Θεμάτων αποτελεί ένα σύγχρονο και πολύτιμο εκπαιδευτικό εργαλείο, που εφαρμόζεται στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, με σκοπό να προσδίδει μεγαλύτερη εγκυρότητα και αξιοπιστία τόσο στην εκπαιδευτική όσο και στην εξεταστική διαδικασία. Είναι μέσο υποστήριξης της μάθησης και της διδασκαλίας και ως τέτοιο πρέπει, πρώτα από όλα, να αντιμετωπίζεται. Ως παιδαγωγικό εργαλείο, συμβάλει στη  διαδικασία αξιολόγησης και στόχο της έχει να διευκολύνει και όχι να ελέγξει, να προσανατολίσει και όχι να δεσμεύσει. Παράλληλα, αποτελεί μια βάση πληροφοριών που υπερβαίνει τη χρηστικότητα της βαθμολόγησης και δίνει τη δυνατότητα για ευρύτερη αποτίμηση και επανασχεδιασμό του μαθήματος και της διδακτικής πράξης.

Τα επιλεγόμενα σε κάθε γνωστικό αντικείμενο θέματα συνδέονται άμεσα με τις κατευθύνσεις του Προγράμματος Σπουδών, τις συνθήκες και την ποιότητα του διδακτικού έργου και τις δυνατότητες των μαθητών/τριών. Με αυτή την έννοια τα θέματα πρέπει να απηχούν την πραγματικότητα τη σχολικής εργασίας. Να είναι αποτελεσματικά σε σχέση με τους επιδιωκόμενους στόχους που ορίζεται να επιτευχθούν. Να διαθέτουν την αρετή της διακριτικότητας, δηλαδή να επιτρέπουν να διαπιστωθεί η ύπαρξη μαθητών/τριών με διαφορετικό επίπεδο ικανότητας – ανταπόκρισης.

Μεταξύ άλλων, συμβάλλει στη διαμόρφωση όρων ισότιμης συμμετοχής στην εκπαίδευση, διασφαλίζει την απαιτούμενη κάλυψη ύλης για όλους τους μαθητές και μαθήτριες, ενώ, παράλληλα, αποτρέπει τη στείρα αποστήθιση και προωθεί την ενίσχυση της κριτικής σκέψη. Στοχεύει στην κάλυψη της ελάχιστης διδακτικής ύλης και στην εξασφάλιση περισσότερων εφοδίων για τα παιδιά, εξασφαλίζει την ισονομία στις εξετάσεις και  δίνει μία ευελιξία τους εκπαιδευτικούς να επιλέξουν μία σειρά θεμάτων.

Κατά το τρέχον σχολικό έτος 2021-2022 η Τράπεζα θεμάτων θα εφαρμοστεί στις εξετάσεις της Α΄ και Β΄ Λυκείου κι από το επόμενο σχολικό έτος και στη Γ΄ Λυκείου. Δεν υπάρχει καμία απόφαση που να συνδέει τα αποτελέσματα των ενδοσχολικών εξετάσεων, που θα πραγματοποιηθούν με αξιοποίηση της τράπεζας θεμάτων, με την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια.

Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Περίπου 17.000 υποψήφιοι έμειναν πέρσι εκτός ΑΕΙ λόγω της ΕΒΕ. Ακόμα και υποψήφιοι με υψηλές βαθμολογίες έμειναν εκτός της σχολής της πρώτης τους επιλογής. Αυτό το γεγονός δεν αποτελεί μια στρέβλωση, εφόσον το βασικό επιχείρημα του ΥΠΑΙΘ για την εφαρμογή του νέου συστήματος ήταν η πριμοδότηση της πρώτης επιλογής των υποψηφίων; 

Το 2021 εισήχθησαν σε ΑΕΙ 13.780 λιγότεροι υποψήφιοι, σε σχέση με το 2020. Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) δεν επηρεάζει τους υποψηφίους που συγκέντρωσαν υψηλές βαθμολογίες και εισέρχονται στη Σχολή/Τμήμα της επιλογής τους. Το 95,98% των υποψηφίων των ΓΕΛ που ξεπέρασαν την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) και υπέβαλαν μηχανογραφικό, πέτυχαν την εισαγωγή τους σε Σχολές/Τμήματα ΑΕΙ.

Αλλά με επιδόσεις χαμηλότερες από 7 στα 20 για τα ΓΕΛ και 5,5 στα 20 για τα ΕΠΑΛ, ένας υποψήφιος δεν εισάγεται πλέον στα πανεπιστήμια. Το 2020 υποψήφιος από ημερήσιο ΓΕΛ εισήχθη σε ΑΕΙ με  0,625/20 και από ημερήσιο ΕΠΑΛ με 2,7/20. Το 2021 η χαμηλότερη βάση εισαγωγής ΓΕΛ ήταν 7,141/20 και στα ημερήσια ΕΠΑΛ 5,685/20. Είχαμε χαμηλές επιδόσεις έως 7.000 μόρια σε πάνω από 25.000 υποψήφιους.

Με τον ν. 4777/2021 (Α΄25) θεσπίσαμε, όπως είχαμε προεκλογικά δεσμευθεί,  την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στοχεύοντας:

  • Πρώτον, στη διασφάλιση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων της επιτυχούς φοίτησης και της έγκαιρης ολοκλήρωσης των σπουδών. Δυστυχώς, το προηγούμενο σύστημα προωθούσε την εισαγωγή των υποψηφίων στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα χωρίς πολύ μελέτη από μέρους τους αλλά και χωρίς να καταβάλουν ιδιαίτερο κόπο. Κατ’ επέκταση, λόγω της έλλειψης των παραπάνω προϋποθέσεων, δεν ευνοούνταν και η αποφοίτησή τους με αποτέλεσμα, ουσιαστικά, να μην παρέχονται σοβαρές προοπτικές στα παιδιά μας προκειμένου αυτά να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της εποχής παρόλο που οι Έλληνες φορολογούμενοι πολίτες πλήρωναν για την δημόσια εκπαίδευση από το υστέρημά τους. Είναι λυπηρό ότι η χώρα μας, είναι η πρώτη στον αριθμό εισακτέων φοιτητών/τριών σε χώρες της ΕΕ σε αναλογία πληθυσμού και τελευταία, σε αριθμό αποφοίτων και αυτό γιατί με το προηγούμενο σύστημα, οι πιθανότητες να φοιτήσει και να αποφοιτήσει  ένας εισακτέος, με 1 και 2 στην βαθμολογική κλίμακα του 20, ήταν απειροελάχιστες. Υπήρχαν τμήματα που είχαν αριθμό αποφοίτησης 3 στους 100 φοιτητές, κατ’ έτος. 
     
  • Κατά δεύτερον, στη θωράκιση του κύρους των Πανεπιστημιακών σπουδών καθώς και στην ενίσχυση της αυτονομίας των ΑΕΙ και της δυνατότητας κάθε τμήματος να διαμορφώσει την ιδιαίτερη ακαδημαϊκή του φυσιογνωμία. Με την ΕΒΕ, επιτρέπεται στα ΑΕΙ να διαδραματίζουν αποφασιστικό ρόλο τόσο ως προς την εισαγωγή των φοιτητών, όσο και ως προς την ορθολογικότερη κατανομή και χρήση των πόρων του κάθε ενός.

Συνεπώς, το πρώτο που πέτυχε το Υπουργείο μας, είναι να μην οδηγούμε τους νέους σε αδιέξοδο  και να τους ανοίγουμε δρόμους με προοπτική. Το δεύτερο, αφορά στο γεγονός ότι κατορθώσαμε να αναβαθμίσουμε το κύρος των σπουδών και δώσαμε τον πρώτιστο λόγο στα Πανεπιστήμια προκειμένου εκείνα να ορίσουν τα κριτήρια εισαγωγής  για  τους/τις υποψήφιους/ες. Μετά την πρώτη εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, όλα τα πανεπιστημιακά τμήματα, μπορούν να τροποποιήσουν ή και να διορθώσουν προς τα πάνω ή προς τα κάτω τον Συντελεστή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, χωρίς να αλλάζει η απόκλιση μεταξύ του 0,80 και 1,20, για τις επόμενες Πανελλαδικές Εξετάσεις. 

Έχουμε αφήσει, ανεπιστρεπτί,  το παρελθόν που τα παιδιά μας έμεναν ημιμαθή και εγκλωβισμένα, χωρίς επαγγελματική προοπτική. Θέλουμε να εξασφαλίσουμε πραγματικές προοπτικές στα παιδιά μας, θέλουμε να αναβαθμίσουμε ακόμη περισσότερο το Πανεπιστήμιο, θέλουμε να διασφαλίσουμε, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, τα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου πολίτη.

Διορισμοί-ΑΣΕΠ. Με φόντο την παραφιλολογία που υπάρχει τον τελευταίο καιρό αναφορικά με το νέο σύστημα διορισμών στην εκπαίδευση, το ΥΠΑΙΘ επεξεργάζεται την επαναφορά του γραπτού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ για τους διορισμούς; 

Μία από τις προεκλογικές εξαγγελίες και δεσμεύσεις της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν η υλοποίηση ενός  νέου και δίκαιου συστήματος διορισμού για τους εκπαιδευτικούς στο δημόσιο.

Πράγματι, τους τελευταίους μήνες, σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών, σχεδιάζουμε, οργανώνουμε και επεξεργαζόμαστε ένα νέο σύστημα μόνιμων διορισμών  συνεχίζοντας την προσπάθεια για τον εμπλουτισμό του ανθρώπινου δυναμικού της εκπαίδευσης. Δεν θέλαμε να το εφαρμόσαμε από την αρχή καθώς ήταν επιτακτική η ανάγκη  να προχωρήσουμε, ταχύτατα, σε διορισμούς. Να υπενθυμίσω ότι, κατά τη διάρκεια της κυβερνητικής μας θητείας, πραγματοποιήσαμε, πρώτον, 11.700 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, μετά από δώδεκα ολόκληρα χρόνια, ικανοποιώντας ένα δίκαιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας και, δεύτερον, 4.500 μόνιμους διορισμούς στην ειδική αγωγή κατά το σχολικό έτος 2020-2021, τους πρώτους στα χρονικά της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Συνεπώς, μέσα στα δύο πρώτα χρόνια διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, διορίσθηκαν, συνολικά, 16.200 εκπαιδευτικοί, εν μέσω αντίξοων καταστάσεων και πανδημίας.

Στόχος μας είναι η υλοποίηση πρόσθετων μόνιμων διορισμών προκειμένου να αντιμετωπισθούν και να καλυφθούν, όσο το δυνατό περισσότερο οι ανάγκες της εκπαίδευσης. Θα πρέπει, επιτέλους, να αφήσουμε πίσω μας την στρεβλή εφαρμογή του αναπληρωτή εκπαιδευτικού, ο οποίος για πάρα πολλά χρόνια βρίσκεται στο καθεστώς αυτό. Για εμάς, το στοίχημα είναι οι αναπληρωτές  εκπαιδευτικοί να αναπληρώνουν σε μία έκτακτη συνθήκη τους συναδέλφους τους μόνιμους. Για τον λόγο αυτό, η προτεραιότητά μας είναι να επενδύσουμε, συντονισμένα και μεθοδικά, στο ανθρώπινο δυναμικό.

Προγράμματα σπουδών. Τα προγράμματα σπουδών που παρουσίασε η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ και εφαρμόζονται πιλοτικά στα σχολεία, έχουν προκαλέσει σειρά αντιδράσεων από πληθώρα επιστημονικών ενώσεων που κάνουν λόγο για «αντιπαιδαγωγικές πολιτικές». Θα προχωρήσετε σε αλλαγές σε συνεργασία με το ΙΕΠ, θα γίνει κάποιος διάλογος με την επιστημονική κοινότητα; 

Η αποτίμηση των νέων Προγραμμάτων Σπουδών και του υποστηρικτικού εκπαιδευτικού υλικού, πριν την καθολική τους εφαρμογή στο σύνολο των σχολικών μονάδων της χώρας, έχει προβλεφθεί από το ΙΕΠ, που αποτελεί τον επιστημονικό μας βραχίονα. Συγκεκριμένα, μέσα από τη διαδικασία της δίχρονης Πιλοτικής Εφαρμογής των νέων Προγραμμάτων Σπουδών σε όλα τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία της χώρας, οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε αυτά τα σχολεία αξιολογούν, μετά τη σχετική επιμόρφωσή τους, τον μετασχηματισμό των νέων Προγραμμάτων Σπουδών σε διδακτική πράξη. Επιπρόσθετα, σε σύμπραξη με το Εργαστήριο Πολιτικών Εκπαίδευσης, Ηλεκτρονικής Μάθησης, Διάχυσης Γνώσης και Καινοτομίας του Τμήματος Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, οργανώνεται και υλοποιείται, κατά τα σχολικά έτη 2021-2022 και 2022-2023, περαιτέρω αξιολογική έρευνα όλων των νέων Προγραμμάτων Σπουδών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης.

Με βάση τα παραπάνω, η εκπόνηση και η πιλοτική εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών έχουν τεκμηριωμένη επιστημονική και διδακτική βάση. Αναλόγως, το ΙΕΠ, ως εκ του ρόλου και των αρμοδιοτήτων του, εξετάζει και συνεκτιμά παρατηρήσεις και αιτήματα που κατατίθενται από την εκπαιδευτική κοινότητα και τις επιστημονικές ενώσεις.

Πηγή

🦉

Πατήστε like και
ακολουθήστε μας