Συνέντευξη της Υφυπουργού Παιδείας Ζεττας Μακρή στο alfavita

Η υφυπουργός Παιδείας κ. Ζέττα Μακρή έδωσε συνέντευξη στο alfavita το οποίο ζήτησε από την υφυπουργό να απαντήσει σε 9 επίκαιρες ερωτήσεις

Οι ερωτήσεις του alfavita.gr και οι απαντήσεις της υφυπουργού Παιδείας κ. Ζεττας Μακρή

alfavita: Ως έμπειρη πολιτικός με μακρόχρονη σταδιοδρομία και έχοντας ήδη 10 μήνες στο Υπουργείο Παιδείας ποιο θεωρείτε ότι ήταν το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίσατε;

Υφυπουργός Παιδείας κ. Ζέττα Μακρή: Όντως είναι περισσότερο από δέκα μήνες από τότε που με τίμησε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και μου ανέθεσε το χαρτοφυλάκιο της πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και της ειδικής αγωγής. Ναι, σίγουρα υπάρχουν προβλήματα αλλά μαζί με την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Νίκη Κεραμέως τα αντιμετωπίζουμε ως προκλήσεις, καθώς οι μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες, οι οποίες υλοποιούνται την τρέχουσα περίοδο, έχουν δρομολογηθεί ή/και δρομολογούνται κατά την διάρκεια της υγειονομικής κρίσης.

Νομίζω ότι η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν ο ταχύς ψηφιακός μετασχηματισμός της παιδείας καθώς η ακρότητα της πανδημίας και το κατεπείγον της λήψης μέτρων για την αντιμετώπισή της, συνέβαλαν στον άμεσο εκσυγχρονισμό   των  υπηρεσιών, του εξοπλισμού καθώς και στην γρήγορη υιοθέτηση των νέων ψηφιακών τάσεων αλλά και την  καλλιέργεια των ψηφιακών δεξιοτήτων τόσο των μαθητών/τριών όσο και των εκπαιδευτικών μας. Η διαδικτυακή εκπαίδευση αποτελεί μία νέα δυνατότητα της εκπαιδευτικής πραγματικότητας και, τώρα πια, είναι κοινή παραδοχή, ότι το ψηφιακό μάθημα –αν και δεν μπορεί να υποκαταστήσει την δια ζώσης διδασκαλία- ανταποκρίνεται σε μία υψηλής ποιότητας εκπαιδευτική πράξη, καθώς, προκειμένου να μη διακοπεί η μαθησιακή διαδικασία και να προχωρήσει η διδασκαλία της ύλης.

Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να ευχαριστήσω, θερμά, τους εκπαιδευτικούς μας για την μεγάλη αφοσίωσή τους στο έργο τους αλλά και τον ενθουσιασμό τους να αγκαλιάσουν τις προκλήσεις της τηλεκπαίδευσης τον τελευταίο χρόνο. Όπως, επίσης, και θα ήθελα να επισημάνω ότι εμπιστευόμαστε την επάρκεια, την ικανότητα και τον ζήλο τους, εξαιρετικά, και αναγνωρίζουμε την αγωνία τους και τις καθημερινές προσπάθειές τους για το καλύτερο δυνατό επίπεδο του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου.

Είναι ευχή και ζητούμενο όλων, τα παιδιά να βρίσκονται στα σχολεία τους, στο φυσικό τους χώρο, αλλά αξιοποιούμε τις ευκαιρίες και δημιουργούμε τις συνθήκες, ώστε όλα τα παιδιά να έχουν ισότιμη πρόσβαση και στην ψηφιακή γνώση.null

Ο ζωντανός, δυναμικός και διαρκώς ανανεούμενος χώρος της εκπαίδευσης δίνει κάθε μέρα μικρές και μεγάλες προκλήσεις και πιστεύω ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας σημειώνει κάθε μέρα μικρές και μεγάλες νίκες που θα ενισχύουν την Παιδεία μας.

alfavita: Από την Άνοιξη του 2021 και μέχρι σήμερα η πλειονότητα των εκπαιδευτικών αντιδρούν στους σχεδιασμούς και τη νομοθεσία του Υπουργείου Παιδείας για την αξιολόγηση. Έχετε μια εξήγηση για τους λόγους των αντιδράσεων αυτών;

Υφυπουργός Παιδείας κ. Ζέττα Μακρή: Σκοπός των μεταρρυθμιστικών πρωτοβουλιών του Υπουργείου Παιδείας, είναι η συνολική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου και της καθημερινότητας όλων των μελών της εκπαιδευτικής μας κοινότητας, μεταξύ αυτών και η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας. Συγκεκριμένα η παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία, η διοικητική λειτουργία και η ολιστική λειτουργία της σχολικής μονάδας ως κοινότητας μάθησης, που προωθεί την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών αποτελεί πρώτιστη μέριμνα του ΥΠΑΙΘ καθώς κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί εάν δεν αξιολογηθεί.

Άλλωστε,  να υπενθυμίσω ότι και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί είναι υπέρ της αξιολόγησης. Ήδη από το 1997, η ΟΛΜΕ, με ψήφισμά της, έχει ταχθεί υπέρ της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου, χαρακτηρίζοντάς το μάλιστα ως «μία συλλογική και προσωπική προσπάθεια για να απελευθερωθούν οι δημιουργικές δυνάμεις του κλάδου μας»  

Είναι πολύ ενθαρρυντικό ότι πάνω από 9.400 σχολεία έχουν προχωρήσει στην πρώτη φάση της αξιολόγησης. Και ευελπιστούμε ότι ο αριθμός αυτός ολοένα και θα αυξάνει με τη συμμετοχή και των υπόλοιπων σχολικών μονάδων 

Η όλη διαδικασία έχει καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα και διαβεβαιώνουμε ότι δεν υπάρχει θέμα απολύσεων ή περικοπής κονδυλίων στα σχολεία.

Και στη διαδικασία της αξιολόγησης ο ρόλος των εκπαιδευτικών είναι σημαντικός και αναντικατάστατος. Είναι εκείνοι που καταγράφουν την πορεία του εκπαιδευτικού έργου πάνω σε συγκεκριμένους άξονες, όπως η εφαρμογή καινοτόμων εκπαιδευτικών μεθόδων, η ένταξη παιδιών με ειδικές μαθησιακές ανάγκες στο σχολικό περιβάλλον, η εξωστρέφεια.

Στηρίζουμε τους εκπαιδευτικούς μας, αναγνωρίζουμε το υψηλό επίπεδό τους, τα προσόντα τους, εκτιμούμε την συνεργασία τους και, μέσω της ατομικής αξιολόγησης, θα επιβραβευτούν οι εκπαιδευτικοί και θα δοθούν κίνητρα βελτίωσης, μέσω επιμόρφωσης, σε όσους μπορούν να αποδώσουν περισσότερο.

Είμαστε εδώ για να αναδείξουμε το εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό υλικό σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες και δομές και μαζί του –όπως μαζί και με κάθε πυλώνα της εκπαίδευσης- να αναστοχαστούμε πάνω στην εξέλιξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας με βάση απτά στοιχεία.

alfavita: Βρισκόμαστε στα τέλη του Οκτωβρίου και ακόμη υπάρχουν διαμαρτυρίες για τα κενά στα σχολεία και για τις συγχωνεύσεις τμημάτων. Θα υπάρχει μέριμνα από το Υπουργείο έτσι ώστε να καλυφθούν όλα τα κενά;

Υφυπουργός Παιδείας κ. Ζέττα Μακρή: Η παρούσα κυβέρνηση και η συγκεκριμένη πολιτική ηγεσία του υπουργείου παιδείας έχει αποδείξει πολλές φορές την σοβαρότητα αλλά και την ευαισθησία με την οποία αντιμετωπίζει τα ζητήματα που, κάθε φορά, ανακύπτουν εξαιτίας της δυναμικής, που έχει η εκπαιδευτική διαδικασία.

Ήδη, από την έναρξη της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, μετρούμε τρεις σχολικές χρονιές  και θα ήθελα να επισημάνω ότι έχουμε σπάσει κάθε ρεκόρ προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών  από ποτέ και κάθε ρεκόρ διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών στην διάρκεια της τελευταίας δωδεκαετίας, ενώ κάναμε τους πρώτους μόνιμους διορισμούς στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση στην ιστορία της χώρας.

Επίσης, έχουμε εγκρίνει το μεγαλύτερο αριθμό λειτουργούντων τομέων και ειδικοτήτων ΕΠΑΛ όπως και το μεγαλύτερο αριθμό ολιγομελών τμημάτων ΕΠΑΛ.

Πέραν των 31.638 αναπληρωτών που έχουν, ήδη, προσληφθεί για τη σχολική χρονιά 2021-2022, προχωρήσαμε, την Παρασκευή 22 Οκτωβρίου, σε 2.500 νέες προσλήψεις για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Θα ακολουθήσουν, τις προσεχείς ημέρες, ακόμα 3.000 προσλήψεις, που θα καλύψουν πραγματικές ανάγκες.

Από την 1η Σεπτεμβρίου καλύφθηκε το 85% των κενών που είχαν δηλωθεί από τις διευθύνσεις εκπαίδευσης και παρόλα αυτά τα κενά αυξήθηκαν στην συνέχεια λόγω αδειών μη ανάληψης υπηρεσίας, που προέκυψαν από άδειες εγκυμοσύνης, ανατροφής τέκνων, μακροχρόνιων  ασθενειών.

Γνωρίζουμε τις απαιτήσεις της κοινωνίας και ανταποκρινόμενοι σε αυτές χρησιμοποιούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο κάθε ευρώ του Έλληνα φορολογούμενου και κάθε ευρώ ευρωπαϊκής επιδότησης.

alfavita: Φέτος, μετά από πολλά χρόνια διορίστηκαν μόνιμα 11.700 εκπαιδευτικοί. Ωστόσο οι ανάγκες της εκπαίδευσης απαιτούν την πρόσληψη πάνω από 40.000 αναπληρωτών ετησίως. Αν είναι σωστή η εκτίμηση για μεγάλο αριθμό παραιτήσεων το 2022 λόγω συνταξιοδότησης, είναι σίγουρο ότι τα κενά τη νέα σχολική χρονιά θα φτάσουν τα 50.000. Υπάρχει πρόβλεψη στο υπουργείο Παιδείας για νέο γύρο μόνιμων διορισμών τα επόμενα χρόνια;

Υφυπουργός Παιδείας κ. Ζέττα Μακρή: Είναι ένα μεγάλο βήμα οι, σχεδόν, 12.000 μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών γενικής εκπαίδευσης, που πραγματοποιήσαμε φέτος, αλλά και οι 4.500 διορισμοί στην ειδική αγωγή, που έγιναν πέρυσι – οι πρώτοι στα εκπαιδευτικά χρονικά. 

Τα στατιστικά των συνταξιοδοτήσεων θα τα διαπιστώσουμε σε μερικούς μήνες και θα κάνουμε κάθε ενέργεια κάλυψης τυχόν κενών που θα προκύψουν τηρώντας όλες τις δεσμεύσεις μας απέναντι στους πολίτες.

Αυτό το ρεκόρ δωδεκαετίας που καταφέραμε, θα κάνουμε κάθε προσπάθεια να το ενισχύσουμε.

alfavita: Το επόμενο χρονικό διάστημα η θερμοκρασία πέφτει και τα παράθυρα στα σχολεία κλείνουν. Δεν φοβάστε μήπως σε υπερφορτωμένα με μαθητές τμήματα (περίπου 90.000 μαθητές βρίσκονται σε +25άρια τμήματα) έχουμε απογείωση κρουσμάτων; Σκοπεύετε να αναθεωρήσετε το 50%+1 στα κλεισίματα τμημάτων δεδομένου ότι υπάρχει μεγάλη ανησυχία στους γονείς;

Υφυπουργός Παιδείας κ. Ζέττα Μακρή: Ας μιλήσουμε με αριθμούς και δεδομένα: ως προς τα τμήματα γενικής παιδείας στις δημόσιες σχολικές μονάδες, μόνο ένα ποσοστό 4,53% έχει πάνω από 25 μαθητές/μαθήτριες ανά τμήμα.

Ενώ αυτή τη στιγμή, έχουμε 8 μόνο κλειστά τμήματα λόγω κορονοϊού σε πάνω από 80.000 τμήματα σχολείων σε όλη την Ελλάδα.

Ακολουθούμε την διεθνή τάση και πρακτική για ιδιαίτερα αυξημένο έλεγχο. Επενδύουμε στη διενέργεια πολλών τεστ, ως τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο για να ανιχνεύσουμε, να απομονώσουμε και, ως εκ τούτου, να περιορίσουμε τη μαζική διασπορά του κορωνοϊού.

Σε συνδυασμό με την τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων και των μέτρων πρόληψης και προστασίας διασφαλίζουμε τη μέγιστη προστασία της σχολικής κοινότητας.

Στο σημείο αυτό, θα επικαλεστώ την εμπεριστατωμένη και τεκμηριωμένη τοποθέτηση του κ. Γκίκα Μαγιορκίνη, Επίκουρου Καθηγητή Επιδημιολογίας και μέλους της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, σύμφωνα με την οποία «όλα τα στατιστικά μοντέλα δείχνουν ότι οι πιο αποτελεσματικές πολιτικές ελέγχου της μετάδοσης στις σχολικές αίθουσες είναι το συχνό test, η χρήση της μάσκας και ο έλεγχος για συμπτώματα, ενώ η λιγότερο αποδοτική είναι η μείωση της πυκνότητας των μαθητών. Μαθηματικά μοντέλα του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, στα οποία κάνει αναφορά και ο ECDC, υπολόγισαν ότι για να επιτευχθεί 40% μείωση της μετάδοσης στις σχολικές αίθουσες μέσω μείωσης της πυκνότητας θα πρέπει οι μαθητές να χωριστούν στα τρία και να πηγαίνουν εκ περιτροπής κάθε τρεις ημέρες σχολείο εναλλάξ. Αντιθέτως, μέσω του καθολικού test μία φορά την εβδομάδα επιτυγχάνεται 70% μείωση της μετάδοσης».

alfavita: Πότε αναμένεται να προχωρήσει το Υπουργείο στις επιλογές- κρίσεις των στελεχών εκπαίδευσης;

Υφυπουργός Παιδείας κ. Ζέττα Μακρή: Όλα θα γίνουν ιεραρχικά και αξιοκρατικά, η εκπαίδευση θα ανανεωθεί δυναμικά, χωρίς να διαταραχθεί το σχολικό έτος. 

alfavita: Στο νέο νόμο για την επιλογή στελεχών εκπαίδευσης υπήρξε αύξηση του αριθμού των επιμορφωτικών προγραμμάτων που ζητούνται και της μοριοδότησης που δίνουν! Παρόμοια αλλαγή υπήρξε και στα κριτήρια προσλήψεων στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Προβλέπεται να επεκταθεί αυτή η λογική και για τις προσλήψεις εκπαιδευτικών;

Υφυπουργός Παιδείας κ. Ζέττα Μακρή: Κάθε θέση ευθύνης έχει περιγραφή καθηκόντων και αυτά, ανά περίπτωση, προϋποθέτουν ή απαιτούν συγκεκριμένα προσόντα. Η επιμόρφωση και η εξέλιξη του κάθε εκπαιδευτικού –πόσο μάλλον κάθε υποψηφίου στελέχους της εκπαίδευσης-  είναι σημαντική και ευκταία.

alfavita: Χιλιάδες εκπαιδευτικοί περιμένουν κάθε χρόνο με αγωνία τις μεταθέσεις καθώς οι περισσότεροι βρίσκονται εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας σε σχετικά μεγάλη ηλικία. Ανάμεσα σε αυτούς και χιλιάδες πρωτοδιόριστοι οι οποίοι ωστόσο αν και έχουν βρεθεί εκτός μόνιμης κατοικίας ως αναπληρωτές πάρα πολλά χρόνια, είναι αναγκασμένοι να υπηρετήσουν ως μόνιμοι πλέον για 2 ακόμη χρόνια την οργανική τους προκειμένου  να έχουν δικαίωμα για μετάθεση. Το Υπουργείο Παιδείας θεωρεί ότι πρέπει να δει με ευαισθησία το αίτημα τους για ένα χρόνο αναγκαστικής παραμονής στην οργανική τους θέση;

Υφυπουργός Παιδείας κ. Ζέττα Μακρή: Όπως προανέφερα, η παρούσα ηγεσία του ΥΠΑΙΘ έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ αριθμού μεταθέσεων κατά την τελευταία δωδεκαετία και, παράλληλα, δέχθηκε και έκανε πράξη το πάγιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας που δεν ήταν παρά οι αποσπάσεις των μονίμων να προηγούνται των προσλήψεων αναπληρωτών.

Επίσης, τέτοιου τύπου υπηρεσιακές μεταβολές καταφέραμε να γίνονται πολύ νωρίτερα από κάθε άλλη φορά, σεβόμενοι τον οικογενειακό και οικονομικό προγραμματισμό κάθε εκπαιδευτικού και της οικογενείας του.

Η ισχύουσα ρύθμιση αποτελεί συνέχεια της αντίστοιχης του νόμου 3848/2010 και βοηθά τα μέγιστα στην κάλυψη των οργανικών κενών στις περιοχές που χρειάζονται περισσότερο την παρουσία των εκπαιδευτικών και διατηρούν ισχυρή την κοινωνική και εθνική συνείδηση και την οικονομική ισορροπία μεταξύ περιφερειών.

Εννοείται πώς κάθε πραγματική υπηρεσία μοριοδοτείται και προσμετράται στα προσόντα κάθε εκπαιδευτικού.

alfavita: Τα τελευταία χρόνια τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι διευθυντές των σχολείων παραπονούνται ότι ένα μεγάλο μέρος του σχολικού και εξωσχολικού χρόνου τους καταναλώνεται σε εξωδιδακτικά καθήκοντα. Παράλληλα ο αυξημένος γραφειοκρατικός φόρτος σε συνδυασμό με τον βομβαρδισμό αναφορών, οδηγιών, εγκυκλίων, υπουργικών αποφάσεων, νόμων έχει δημιουργήσει ένα ασφυκτικό κλίμα στους εκπαιδευτικούς όπως δηλώνεται σε πρόσφατη έρευνα από τους ίδιους, γεγονός που δυσκολεύει το εκπαιδευτικό τους έργο. Το υπουργείο Παιδείας σκοπεύει να εκπληρώσει κάποια στιγμή την πρόβλεψη του Ν. 1566/85  για γραμματεία στα σχολεία;

Υφυπουργός Παιδείας κ. Ζέττα Μακρή: Ο νόμος 1566/85 προβλέπει τη δυνατότητα κάλυψης διοικητικών αναγκών, αλλά προβλέπει, συγχρόνως, και τη διάκριση μεταξύ εκπαιδευτικού και διδακτικού ωραρίου (το οποίο είναι μέρος του πρώτου), όπως και το ποια είναι τα απαραίτητα διοικητικά καθήκοντα των εκπαιδευτικών ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες της εκπαιδευτικής μονάδας, καθώς κάθε εκπαιδευτικός είναι και δημόσιος λειτουργός και κάθε εκπαιδευτική μονάδα παρέχει και δημόσια υπηρεσία.

Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση έχει –νομίζω- μειώσει αισθητά τις διοικητικές αυτές ανάγκες και έτσι έχουμε βοηθήσει πολύ στην καταπολέμηση της γραφειοκρατίας. Ήδη, σε αρκετές σχολικές μονάδες έχουν καλυφθεί θέσεις γραμματειακής υποστήριξης.

Πηγή

🦉

Πατήστε like και
ακολουθήστε μας

Αρέσει σε %d bloggers: