Τα 6χρονα που καλά-καλά δεν έχουν μάθει την αλφαβήτα, θα διδάσκονται προγραμματισμό, ανάλυση δεδομένων και «ψηφιακή πολιτειότητα»

Τα 6χρονα που καλά-καλά δεν έχουν μάθει την αλφαβήτα, θα διδάσκονται προγραμματισμό, ανάλυση δεδομένων και «ψηφιακή πολιτειότητα» – Το μεγαλεπήβολο σχέδιο του ΥΠΑΙΘ δεν διασφαλίζει την ισότιμη και δωρεάν πρόσβαση όλων των παιδιών στην εκπαίδευση

Μεταξύ των σαρωτικών αλλαγών που φέρνουν τα νέα προγράμματα σπουδών που ανακοίνωσε προ ημερών το υπουργείο Παιδείας, συμπεριλαμβάνεται και η σχεδόν βίαια ένταξη του ψηφιακού κόσμου στην εκπαιδευτική διαιδκασία.

Αυτό γίνεται μέσω της της ψηφιοποίησης μεγάλου μέρους του εκπαιδευτικού υλικού, στο οποίο θα έχουν πρόσβαση μέσω ηλεκτρονικών βιβλιοθηκών και ηλεκτρονικών πλατφορμών εκπαιδευτικοί και μαθητές, αλλά και μέσω του ίδιου του μαθήματος της Πληροφορικής, το οποίο εντάσσεται στο πρόγραμμα των σχολείων ήδη από την Α’ Δημοτικού.

Έτσι, λοιπόν, οι 6χρονοι μαθητές και μαθήτριες που καλά-καλά δεν έχουν μάθει την αλφαβήτα, θα διδάσκονται προγραμματισμό, ανάλυση δεδομένων και «ψηφιακή πολιτειότητα»

Κι αν ακούγεται τραβηγμένο, αρκεί κανείς να ανατρέξει στο Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα Τεχνολογίες της Πληροφορίες και των Επικοινωνιών και Πληροφορικής Δημοτικού, έτσι όπως αναρτήθηκε από το ΙΕΠ.

Δείτε ολόκληρο το ΠΣ για το μάθημα ΤΠΕ και Πληροφορικής του ΙΕΠ

Εκεί, διαβάζουμε ότι ο «Ψηφιακός Γραμματισμός συνιστά εγγενές τμήμα των Προγραμμάτων Σπουδών στις περισσότερες χώρες του κόσμου από τα πρώτα στάδια του σχολείου» και επομένως, το ΝΠΣ, του οποίου η πιλοτική εφαρμογή ξεκινάει άμεσα, ακολουθεί μία σειρά από εξειδικευμένες αρχές «με στόχο να αποτελέσει τη βάση για την εκπαίδευση των μελλοντικών πολιτών της χώρας ας την επόμενη τουλάχιστον δεκαετία».

Το ΙΕΠ λοιπόν, θέτει 8 βασικές αρχές:

iep_1.jpg
iep_2.jpg

Οι στόχοι του ΠΣ

Το ΙΕΠ θέτει σαν στόχο τον ψηφιακό και πληροφορικό γραμματισμό και την οικοδόμηση της υπολογιστικής σκέψης, που επιτυγχάνεται μέσω της τεχνολογικής διάστασης (θεμελιώδεις γνώσεις και δεξιότητες χρήσης ψηφιακών τεχνολογιών), της γνωστικής, της κοινωνικής (διαχείριση πληροφοριών, επικοινωνία, συνεργασία) της επίλυσης προβλημάτων με ψηφιακές τεχνολογίες (δημιουργικότητα, μοντελοποίηση, λήψη απόφασης, κριτική ικανότητα, καινοτομία) και της ψηφιακής κουλτούρας που αφορά γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις, συμπεριφορές και αξίες αναφορικά με την ψηφιακή μάθηση, την ψηφιακή πολιτειότητα και την ψηφιακή ασφάλεια.

Μετά το Δημοτικό όλοι οι μαθητές θα πρέπει να μπορούν:

iep_3.jpg
iep_4.jpg

Θεματικά πεδία

Για να γίνει ακόμη πιο σαφές το σχέδιο του υπουργείου, ας δούμε πώς οργανώνεται το περιεχόμενο του μαθήματος από το Δημοτικό μέχρι και το Λύκειο.

Δύο είναι οι άξονες που διατρέχουν το περιεχόμενο: α) τα Θεματικά Πεδία και β) οι πρακτικές που θα ακολουθούν οι μαθητές για να επιτύχουν τους παραπάνω στόχους.

Α) Θεματικά Πεδία:
1. Αλγοριθμική και Προγραμματισμός υπολογιστικών μαθημάτων
2. Υπολογιστικά συστήματα, Ψηφιακές Συσκευές, Δίκτυα
3. Δεδομένα και Ανάλυση δεδομένων
4. Ψηφιακός γραμματισμός
5. Ψθηφιακές τεχνολογίες και κοινωνία

Β) Ενδεικτικές πρακτικές:
1. Πρακτικές εστιασμένες στο γνωστικό αντικείμενο της Πληροφορικής. Οι πρακτικές αυτές αφορούν την ανάπτυξη της υπολογιστικής σκέψης
2. Πρακτικές σχετικές με τις ΤΠΕ. Οι πρακτικές αυτές εστιάζουν στην ασφαλή και υπεύθυνη ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας σε καθημερινές δραστηριότητες εντός και εκτός σχολείου.
3.  Εγκάρσιες πρακτικές. Οι πρακτικές αυτές εξελίσσονται σε πλαίσιο αυθεντικής μάθησης και βασίζονται στην επίλυση προβλήματος, στη διερευνητική προσέγγιση και στη δημιουργικότητα των μαθητών.τριών με χρήση υπολογιστικών εργαλείων

Αναλυτική απεικόνιση του ΠΣ Α’ δημοτικού

Και αν τα παραπάνω, εξακολουθούν να φαντάζουν εξωπραγματικά για τους μικρούς μαθητές και μαθήτριες του Δημοτικού, ας ρίξουμε μια ματιά στο πρόγραμμα σπουδών για το εν λόγω μάθημα, για την τάξη της Α’ Δημοτικού.

iep_5.jpg
iep_6.jpg
iep_7.jpg
iep_8.jpg

Μεγαλεπήβολοι στόχοι

Πίσω από τις γλαφυρές περιγραφές των στόχων και των προσδοκόμενων παιδαγωγικών αποτελεσμάτων κρύβεται όμως η θλιβερή πραγματικότητα.

Μία πραγματικότητα που λέει ότι τα παραπάνω υποτίθεται ότι πρέπει να υλοποιηθούν σε ένα σταθερά υποχρηματοδοτούμενο και αποδομημένο εκπαιδευτικό τοπίο, με τους γερασμένους και κακοπληρωμένους εκπαιδευτικούς να καλούνται να εφαρμόσουν τις φαεινές ιδέες του ΥΠΑΙΘ για τις οποίες μάλιστα θα αξιολογηθούν.

Είναι αδύνατον να διαβάσει κανείς τα σχέδια του υπουργείου για τον ψηφιακό εγγραμματισμό στα σχολεία και να μην αναλογιστεί τις τεράστιες δυσκολίες που αντιμετώπισαν σχολεία, εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης.

Αλήθεια, πώς θα διδαχθούν οι μαθητές όλα τα παραπάνω όταν τα περισσότερα σχολεία έχουν από απαρχαιωμένο έως και εντελώς ανύπαρκτο τεχνολογικό εξοπλισμό; Πώς θα μελετάνε το μάθημα όταν ολόκληρες οικογένειες έχουν πρόσβαση σε ένα τάμπλετ και χαμηλή τααχύτητα στο διαδίκτυο ή και καθόλου πρόσβαση, αφού το κόστος των υπηρεσιών ίντερνετ στην Ελλάδα είναι το υψηλότερο σε ολόκληρη την Ε.Ε. σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Eurostat; 

Πώς, στην τελική, θα εξασφαλιστεί η ισότιμη και δωρεάν πρόσβαση όλων των παιδιών στην εκπαίδευση;

Πηγή

🦉

Πατήστε like και
ακολουθήστε μας

Αρέσει σε %d bloggers: