“Όχι” από τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας

«Όχι» από τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες στον συγκεντρωτισμό, στο «σχολείο των χορηγιών», της τιμωρητικής αξιολόγησης – Στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων το νέο νομοσχέδιο του υπ. Παιδείας

Με φόντο τον αποκλεισμό έως και 30.000 υποψηφίων από τα δημόσια πανεπιστήμια λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και με τα σχολεία κλειστά, η κυβέρνηση κατέθεσε μεσούντος του καλοκαιριού το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και την αυτονομία των σχολικών μονάδων.

Σχολεία πολλαπλών ταχυτήτων με εξεύρεση χορηγών και πόρωνδιευθυντές manager με υπερεξουσίες, επιπρόσθετες ευθύνες στους εκπαιδευτικούς, αρμοδιότητες στους δήμους για τη διοίκηση των σχολείων, διπλή αξιολόγηση εκπαιδευτικών υπό την απειλή μισθολογικών κυρώσεων περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων στο νομοσχέδιο που συζητείται σήμερα και την Παρασκευή στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, ενώ σύμφωνα με τον προγραμματισμό θα εισαχθεί στις 27 Ιουλίου στην Ολομέλεια της Βουλής.

Με το βλέμμα στραμμένο στην ψήφιση του νομοσχεδίου, εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και σύλλογοι καλούν αύριο σε κινητοποίηση στις 19:00 στα Προπύλαια.

«Να αποσυρθεί το νομοσχέδιο»

Την απόσυρση του νομοσχεδίου ζήτησαν οι Ομοσπονδίες των Δασκάλων και των Καθηγητών, τονίζοντας πως για ακόμα μια φορά έρχεται ένα νομοσχέδιο στη Βουλή χωρίς να προηγηθεί θεσμικός διάλογος και διαβούλευση με την εκπαιδευτική κοινότητα.

Τόσο ο Πρόεδρος της ΔΟΕ Θανάσης Κικινής όσο και ο Πρόεδρος της ΟΛΜΕ Θεόδωρος Τσούχλος κατηγόρησαν την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ότι με το νομοσχέδιο δεν επιδιώκεται η αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου αλλά ο συγκεντρωτισμός και ο ασφυκτικός έλεγχος των εκπαιδευτικών.

Η ΔΟΕ είναι υπέρ μιας ουσιαστικής αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου, όπως ξεκαθάρισε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, τονίζοντας ωστόσο ότι η αξιολόγηση θα πρέπει να γίνεται από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς και όχι από μονοπρόσωπα όργανα. Στο ίδιο μήκος κύματος, ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ επεσήμανε πως η αξιολόγηση που προτείνει η κυβέρνηση δεν είναι αθώα, αλλά τιμωρητική, υπενθυμίζοντας μάλιστα τις απειλές για ποινές και κυρώσεις.

Σχετικά με την αυτονομία των σχολικών μονάδωνΔΟΕ και ΟΛΜΕ υπογράμμισαν ότι το νέο σύστημα διοίκησης των σχολείων κάθε άλλο παρά «απελευθερωμένο» θα είναι: οι διευθυντές των σχολείων μετατρέπονται σε υπερ-ηγέτες της σχολικής μονάδας αποκτώντας υπερεξουσίες, η γνώμη του συλλόγου διδασκόντων υποβαθμίζεται, ενώ αλλάζει και ο τρόπος λήψης των αποφάσεων καθώς εκχωρούνται αρμοδιότητες και στους δήμους.

Κομματικό κράτος και επιθεωρητισμός

Για προσπάθεια διαιώνισης του κομματικού κράτους και του επιθεωρητισμού στα σχολεία μίλησε ο Στράτος Γεωργουδής εκ μέρους της ΟΙΕΛΕ, κατηγορώντας το υπουργείο Παιδείας ότι επιδιώκει να μετατρέψει τους κυβερνητικούς της φίλους σε μόνιμους διευθυντές και ότι μέσω της αξιολόγησης θα τιμωρούνται τελικά οι «αντιφρονούντες» και αυτοί που δεν είναι αρεστοί «κομματικά και κοινωνικά».

Για την αυτονομία των σχολικών μονάδων, ο κ. Γεωργουδής σημείωσε ότι η προσπάθεια να εξευρεθούν πόροι και χορηγοί από τα ίδια τα σχολεία, καταργεί την ισονομία και την παροχή της ποιοτικής εκπαίδευσης σε όλα τα παιδιά.

Σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση πρότεινε την θέσπιση μιας αμφίδρομης διαδικασίας για την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, με την προϋπόθεση όμως πως θα έχει προηγηθεί η αποτίμηση των προγραμμάτων σπουδών και των διευθυντικών στελεχών.

Από τη μεριά του ο γενικός γραμματέας της ΕΣΑμεΑ, Γιάννης Λυμβαίος, επανέλαβε πως το νομοσχέδιο δεν ήταν προϊόν διαβούλευσης και προχώρησε σε παρατηρήσεις, όπως ότι θα πρέπει ο όρος «ενταξιακή εκπαίδευση» να αντικατασταθεί σε ολόκληρο το νομοσχέδιο με τον διεθνώς αναγνωρισμένο όρο «συμπεριληπτική εκπαίδευση».

Σχολάρχες: Στηρίζουμε το νομοσχέδιο

Την ολόθερμη στήριξη του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων στο νομοσχέδιο για τη δημόσια εκπαίδευση εξέφρασε ο νομικός σύμβουλος του Συνδέσμου κ. Μήλλας, σημειώνοντας πως πρόκειται για μια σημαντική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που εισάγει «τα δημόσια σχολεία στον 21ο αιώνα».

Τάχθηκε υπέρ της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών στο δημόσιο και της αυτονομίας των σχολικών μονάδων χαρακτηρίζοντας τον συγκεντρωτισμό ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα στην εκπαίδευση και μάλιστα ζήτησε την περαιτέρω διεύρυνση της αυτονομίας των σχολείων. Επιπλέον, σχολίασε θετικά τη χορηγία με δωρεές των δημόσιων σχολείων σε συνδυασμό με την τακτική χρηματοδότηση του κράτους.

Ένωση Διευθυντών: Συνοδευτικές ρυθμίσεις για τους διευθυντές

Να υπάρξουν βελτιωτικές παρεμβάσεις προκειμένου οι διευθυντές των σχολείων να μπορέσουν να ανταποκριθούν στα νέα καθήκοντά τους ζήτησε εκ μέρους της Πανελλήνιας Επιστημονική Ένωση Διευθυντών Σχολικών Μονάδων ο Τηλέμαχος Κουντούρης.

Σε αυτό το πλαίσιο, ζήτησε μεταξύ άλλων τη σύνταξη του καθηκοντολογίου πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς ώστε να καθοριστούν με σαφήνεια καθήκοντα και αρμοδιότητες, τη μείωση του ωραρίου των διευθυντών – ειδικά στα ολιγοθέσια σχολεία που έχουν έως και 18 ώρες διδασκαλίας σε τάξη, τον καθορισμό του χρόνου των συνεδριάσεων, αλλά και την άμεση θεσμοθέτηση γραμματειακής υποστήριξης στα σχολεία.

Αντωνίου-ΙΕΠ: Τομή το νομοσχέδιο

Για τομή που αντιμετωπίζει χρόνιες παθογένειες της εκπαίδευσης και συμβάλλει στην αναβάθμιση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έκανε λόγο ο πρόεδρος του ΙΕΠ, Γιάννης Αντωνίου. Αυτονομία, θέσπιση αξιολογικής διαδικασίας για εκπαιδευτικούς και στελέχη και ενίσχυση των δομών εκπαίδευσης είναι, σύμφωνα με τον κ. Αντωνίου, οι πυλώνες του νομοσχεδίου που απελευθερώνουν το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς.

Υποστήριξε επίσης ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις έχουν ως στόχο την αποκέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος με στόχο το κάθε «σχολείο να αποφασίζει για τον εαυτό του» και να μην λαμβάνονται οι αποφάσεις από ένα και μόνο πολιτικό κέντρο.

Βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ο Πρόεδρος της ΑΔΙΠΔΔΕ, Ηλίας Ματσαγγούρας. Στην τοποθέτηση του αναφέρθηκε στις ρυθμίσεις που αφορούν τους Επόπτες Ποιότητας της Εκπαίδευσης, την παιδαγωγική διάσταση της αυτονομίας και την θέσπιση των εθνικών εξετάσεων που θα διεξάγονται στους μαθητές της ΣΤ’ δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου, της λεγόμενης ελληνικής PISA.

Πηγή

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: