4χρονα στοιβάζονται σε κοντέινερ 36 τετραγωνικών μέτρων.Το Υπουργείο Παιδείας δηλώνει αναρμόδιο

Μία σειρά από απίστευτες κρατικές αβελτηρίες αναγκάζουν πολλά από τα νηπιαγωγεία της χώρας -εν καιρώ πανδημίας-να στεγάζονται σε μικροσκοπικά κοντέινερ. Το Υπουργείο Παιδείας πάντως δηλώνει…αναρμόδιο.

Κάθε σχολική χρονιά αρχίζει με προβλήματα και αβεβαιότητες, ειδικά τα τελευταία 11 χρόνια για λόγους που δεν μπορούν να αναλυθούν στο παρόν ρεπορτάζ. Ωστόσο πάντα ή σχεδόν πάντα οι μαθητές έμπαιναν σε αίθουσες. Κακές, κακοκατασκευασμένες αλλά πάντως αίθουσες. Τα τελευταία δύο χρόνια τα νήπια στην Ελλάδα δεν έχουν καν αυτό το “προνόμιο”. Αντί να μπαίνουν σε αίθουσες, στοιβάζονται σε κοντέινερ, αφού πολλοί από τους Δήμους της χώρας δεν αξιώθηκαν να εντοπίσουν κτήρια έτσι, ώστε να λύσουν το πρόβλημα της στέγασης. Πολλοί δε από αυτούς δήλωσαν αδυναμία να συμπράξουν στη διετή υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση από το ξεκίνημα της εφαρμογής της.

Ποια είναι η κατάσταση με την οποία θα έλθουν από τη Δευτέρα αντιμέτωπα πολλά νήπια και οι γονείς τους; Η κατάσταση του να επιχειρηθεί να συμβιώσουν μέχρι και 25 παιδιά σε κοντέινερ που συχνά είναι μικρότερα από 40 τετραγωνικά! Αυτό σημαίνει ότι κάθε παιδί δεν θα έχει καν δύο τετραγωνικά μέτρα για να κινηθεί ενώ ο/η εκπαιδευτικός μάλλον θα πρέπει να παραμένει ακούνητος/η καθ’ όλη τη διάρκεια του μαθήματος. Και όλα αυτά σε εποχές πανδημίας και χωρίς να προβλέπεται προσώρας εμβολιασμός για τις πολύ μικρές ηλικίες 4-6 ετών.

Όλο αυτό το μπάχαλο δημιουργείται διότι τα τελευταία χρόνια δεν υπήρξε καμία ουσιαστική πρόοδος σε πολλές περιοχές στην αναζήτηση ελεύθερων κτηρίων ή οικοπέδων έτσι, ώστε να ανεγερθούν νέα νηπιαγωγεία. Η αλήθεια είναι ο νόμος περί υποχρεωτικότητας της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης (4521/2018, άρθρο 33, παρ. 3 και 4, σε σωστή κατεύθυνση παιδαγωγικά) που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ συνοδεύτηκε από σχετικές υπουργικές αποφάσεις που έδιναν στους δήμους ένα εύλογο χρονικό διάστημα (τριών ή τεσσάρων χρόνων) να προσαρμοστούν και να αναζητήσουν κτήρια, ενώ προέβλεπαν τη στέγαση αιθουσών σε κάθε ελεύθερο χώρο που θα μπορούσε να εντοπιστεί, ακόμα και σε κοντέινερ. Το 2018-2019 βέβαια δεν υπήρχε πανδημία.

Υπήρξαν δήμοι που κινήθηκαν άμεσα και αποφασιστικά. Υπήρξαν και άλλοι που καθυστέρησαν πάρα πολύ και δεν κατέγραψαν τα τελευταία δυόμιση χρόνια καμία χειροπιαστή επιτυχία, έστω μεμονωμένη. Το πρόβλημα επιδεινώνεται πολύ από τη στιγμή που στον κατάλογο των “οκνηρών” δήμων μπαίνει ο μεγαλύτερος της χώρας, ο Δήμος Αθηναίων στον οποίο τα προβλήματα σχολικής στέγασης είναι ουκ ολίγα.

Ο ΚΤΥΠ (Κτηριακές Υποδομές) από την πλευρά του ανέλαβε δράση και τοποθέτησε οικίσκους σε πολλά σχολεία δήμων που ανέλαβαν να “τρέξουν” άμεσα το πρόγραμμα της διετούς υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Αφενός όμως οι οικίσκοι του ΚΤΥΠ δεν επαρκούν, αφετέρου άλλοι οικίσκοι που τοποθετήθηκαν από εργολάβους δεν πληρούν σε καμία περίπτωση τις ελάχιστες προϋποθέσεις που πρέπει να έχουν οι σχολικές αίθουσες των νηπιαγωγείων σύμφωνα με τα διεθνώς ισχύοντα.

Το Υπουργείο Παιδείας δηλώνει… αναρμόδιο

Κάπου εδώ η κατάσταση αρχίζει να ξεφεύγει και να θυμίζει κακόγουστο αστείο. Όπως είναι γνωστό πρόσφατα με τη δική του παρέμβαση το Υπουργείο Παιδείας αύξησε το αριθμητικό όριο στις σχολικές τάξεις στους 25 μαθητές (από 22) παρά το γεγονός ότι βρισκόμασταν σε περίοδο πανδημίας και ως λύση σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες προκρίθηκε η αραίωση των τάξεων. Το να συνυπάρξουν πάντως 25 παιδιά σε μία αίθουσα των 60 τετραγωνικών είναι εφικτό. Η συνύπαρξη όμως σε οικίσκους των 36 ή των 40 τετραγωνικών είναι αδύνατη και παιδαγωγικά αδιανόητη.

Επικεφαλής νηπιαγωγείων της χώρας, ιδιαίτερα στην Αθήνα, βρίσκονται σε κατάσταση απόγνωσης. Τα τηλέφωνα και τα e-mail γονιών που θεωρούν μη φυσικό να στείλουν τα παιδιά τους προς…σαρδελοποίηση στους οικίσκους δίνουν και παίρνουν. Από την άλλη πλευρά υπάρχει η γραφειοκρατία και η κωλυσιεργία των δήμων.

Στα πολλά e-mail εκπαιδευτικών προς το Υπουργείο ποιος είναι ο αριθμός παιδιών που πρέπει να φιλοξενηθούν σε οικίσκους, το Παιδείας δηλώνει…αναρμόδιο και παραπέμπει στις διευθύνσεις πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Πετά δηλαδή την καυτή πατάτα σε υφιστάμενη διοικητική δομή. Οι πρωτοβάθμιες βέβαια, χωρίς να έχουν την εντολή να πράξουν διαφορετικά, τηρούν τον νόμο. “Μπορείτε να βάλετε μέχρι και 25 παιδιά”.

Εκπαιδευτικοί σε απόγνωση

Δεν είναι λίγες/λίγοι οι εκπαιδευτικοί που θα πάρουν το ρίσκο να μην εφαρμόσουν κατά γράμμα τον νόμο. “Μα πώς είναι δυνατόν να βάλω 25 νήπια και μία εκπαιδευτικό σε μία αίθουσα 36 τετραγωνικών εν καιρώ πανδημίας; Φτάνουν οι μάσκες για να προστατευτούμε παιδιά και εκπαιδευτικοί από τη μετάδοση της νόσου; Δεν νομίζω! Θα βάλω λοιπόν το πολύ 18 παιδιά στις αίθουσες” έλεγε στo NEWS24/7 διευθύντρια Νηπιαγωγείου που για ευνόητους λόγους ήθελε να διατηρήσει την ανωνυμία της.

Το…αντάρτικο που ετοιμάζεται δεν γίνεται από κάποιο γινάτι. Τα διεθνώς ισχύοντα, όπως περιγράφηκαν και στο σχετικό έγγραφο που απέστειλε ο Συνήγορος του Πολίτη στα Υπουργεία Παιδείας και Υποδομών στις 5 Απριλίου, είναι πολύ συγκεκριμένα και απέχουν παρασάγγας από τα δεδομένα που παρατηρούνται σε πολλά ελληνικά νηπιαγωγεία σήμερα. Αντιγράφουμε από τη σχετική έκθεση του κ. Ποττάκη: “Επίσης, αναφέρεται ότι οι διεθνείς προδιαγραφές προβλέπουν επιφάνεια 3 m2 /νήπιο. Δεδομένου ότι κάθε νέος εκπαιδευτικός σχεδιασμός οφείλει να λαμβάνει υπόψη του τα αιτήματα των εκπαιδευτικών φορέων, τις παιδαγωγικές μελέτες που διαπιστώνουν ότι καλύτερες εκπαιδευτικές επιδόσεις επιτυγχάνονται, όταν ο αριθμός των παιδιών ανά τάξη μειώνεται σε λιγότερο από είκοσι (20) μαθητές, η άποψη της Αρχής είναι ότι ο μέγιστος αριθμός ανά τμήμα, σε κάθε περίπτωση, χρήζει επανεξέτασης”.

Πηγή

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Πατήστε like και 
ακολουθήστε μας

Αρέσει σε %d bloggers: